Πέμπτη 12 Δεκεμβρίου 2013

Στα ..Γράμματα..!!

Με το τέλος την καλοκαιρινής περιόδου αρχίσαμε τις πεζοπορίες μας για εξερεύνηση και κυρίως για εκτόνωση.
Έτσι στην 2η διαδρομή ξεκινήσαμε απ'τον Κάμπο γύρω στα 35άτομα με προορισμό τα Γράμματα.
Ήταν μια ζεστή φθινοπωρινή μέρα ο Κάμπος απλωνόταν μπροστά μας ξερός.Το καλοκαίρι είχε αφυδατώσει στο πέρασμά του κάθε τι πράσινο και δροσερό.
Και όμως η μυρωδιά του θυμαριού και του φασκόμηλου είναι πολύ έντονη καθώς περνάμε δίπλα τους.

Προσπερνάμε τη Γριά Σπηλιά την κύρια παραλία των Γραμμάτων. Το μοναδικό πράσινο κομμάτι αυτής της περιοχής οφείλεται στον John H.G. Pierson που φύτεψε με δική του πρωτοβουλία.
Παραλία που με είχε μαγέψει  παλαιότερα όταν την είχα γνωρίσει καλύτερα.
Κατευθυνόμαστε στην Γριά Πούντα την μικρή παραλία του όρμου και στα βράχια όπου βρίσκονται οι αρχαίες επιγραφές όπου έχει πάρει και τ'ονομά του, ο όρμος.
Προφυλαγμένος απόλυτα από τους βοριάδες, που πνέουν συνήθως στο Αιγαίο, αλλά και αρκετά καλά από τους νοτιάδες, ειδικά στο βορειοδυτικό του μέρος, ο όρμος των «Γραμμάτων» υπήρξε από την αρχαιότητα ένα σίγουρο αραξοβόλι.
Σ'αυτό το σημείο συνήθιζαν να απαγκιάζουν τότε τα πλοία, όταν ο καιρός δεν τους επέτρεπε την συνέχεια του ταξιδιού.
Εδώ περίμεναν οι ναυτικοί να αλλάξει ο καιρός για να συνεχίσουν το ταξίδι τους.
Έχτισαν μάλιστα και επιφανές ιερό του προστάτη των ναυτικών Ασκληπιού σε κοντινή θέση(λίγο πιο πάνω υπήρχε ναός του Αγ.Φωκά όπου έχει πάρει και τ΄ονομά του)

Ίχνη αρχαίων ναυαγίων έχουν βεβαιωθεί στην ευρύτερη περιοχή των Γραμμάτων.
Συνήθιζαν λοιπόν τις ευχές και τις προσευχές τους αυτές να τις σκαλίζουν στα λεία βράχια της ακτής, περιμένοντας πότε θα τους δοθεί η ευκαιρία να αποπλεύσουν.

Σύμφωνα με τους αρχαιολόγους αυτές χρονολογούνται από την κλασσική αρχαιότητα μέχρι και τον μεσαίωνα.
Αυτές τις σκαλισμένες επιγραφές είχα την ευκαιρία να τις δω και να τις φωτογραφήσω από κοντά.

Μετά λύπης μου διαπίστωσα ότι είναι εντελώς αφύλαχτες και απροστάτευτες στο έλεος των βανδαλιστών που χαράζουν εκεί πάνω στις  επιγραφές 2000 χρόνων τα ονόματά τους και την χρονολογία επίσκεψής τους, οι ασυνείδητοι.

Ενώ εμφανής είναι και η καταστροφή που έχουν υποστεί οι επιγραφές από αποκόλληση φλούδων μαρμάρων με τις ιστορικές ευχαριστίες.

Κληρονομιά που δεν σεβόμαστε και αφήνουν οι αρμόδιες αρχές στην τύχη των επιτήδειων ενώ θα μπορούσαν κάλλιστα να προστάτευαν με κάποιο τρόπο.
Αφήνουμε τις επιγραφές απογοητευμένοι για την κατάντια τους και ανεβαίνουμε λίγο την ανηφόρα τον "Εγκρεμό" όπως αποκαλείται στους χάρτες.
"Καθρέπτη " όπως τον λένε σήμερα οι ναυτικοί.
Το απότομο κόψιμο του βράχου μας κόβει την ανάσα!

Κοιτάζοντας απ'την κορυφή του γκρεμού κάτω στα βαθιά εκτός απ'το δέος που με κυριεύει νοιώθω τόσο μικρή στο μεγαλείο της φύσης σχεδόν ανύπαρκτη.

24 σχόλια:

  1. λες και μας πήρες κι εμάς σε εκείνη την πεζοπορία ένιωσα!
    σε φιλώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και'γω χαίρομαι που κατάφερα να σε ταξιδέψω μαζί μου !

      Φιλιά θαλασσινά!

      Διαγραφή
  2. Πολύ όμορφες. Μόνο να σου πω κάτι; Κρυώνω βρε συ τώρα που τις κοιτάζω! :))
    Το μεγάλο μου απωθημένο ήταν πάντα το ότι δεν κατάγομαι από νησί.
    Όσο για τα αρχαία, δεν βγάζεις άκρη. Η εγκατάλειψη της εθνικής μας κληρονομιάς έχει τον ασυμμάζευτο. Μιλάμε για μια χώρα που αν σκάψεις κάτω από τα αρχαία θα βρεις …πιο αρχαία!
    Αν περιμένεις από το κράτος (το ποιο;) να τα προστατέψει, καλύτερα να αλλάξουμε κουβέντα…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φαντάσου δηλαδή να σου'βαζα κανένα ψάρεμα τι θα πάθαινες??:))
      Αν ήσουν απο νησί φαντάζομαι θα'σουν καπετάνιος ή δεν το'χεις με τη θάλασσα??
      Μήπως να πάρουμε την κατάσταση στα χέρια μας??
      Μα επιτέλους αυτοί τι θα κάνουν μόνο να μας βυζαίνουν ξέρουν??

      Διαγραφή
    2. Αστειεύεσαι; Από μικρός ένα όνειρο είχα, να γίνω καπετάνιος. Λατρεύω τη θάλασσα, το ναυτικό, τα πλοία, τα ταξίδια, την περιπέτεια. Νομίζεις πως τυχαία το πηδάλιο είναι το "σήμα κατατεθέν" του ακυβέρνητου;
      Στα 16 μου είχα γραφτεί στη ναυτική σχολή "ΠΡΩΤΕΑΣ" στον Πειραιά. Τελικά ο πατέρας μου έβαλε βέτο (παρότι αυτός με είχε γράψει στη σχολή) και δεν πήγα. Επειδή ήμουν ανήλικος έπρεπε να υπογράψει και την τελευταία στιγμή άλλαξε γνώμη. Φοβόταν!
      Καλό βράδυ και μια όμορφη Κυριακή να έχεις.

      Διαγραφή
  3. Τελικά δεν είμαστε μόνο εμείς "άτακτα" παιδιά zoyzoy .
    Η φωτογραφία σου αποδεικνύει ότι είναι και ο Cliff,η Carol,ο Nick,η Shar και ο Chris που θεώρησαν σκόπιμο ότι οφείλουμε να θυμόσαστε εις τους αιώνες το σαχλό πέρασμα τους από τον τόπο μας!
    Τα φιλιά μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Βρε θηρίο που τους ψάρεψες όλους αυτούς??
      Μπράβο μάτι εγώ 1-2 βρήκα χα!χα!
      Εμείς μπροστά τους είμαστε άγγελοι:))

      Φιλιά γλυκά για καλό βράδυ!!

      Διαγραφή
  4. Μα δεν θα έπρεπε να είναι αρχαιολογικός χώρος ή με κάποιον τρόπο να προστατεύσουν αυτά τα μνημεία;Ο δήμαρχος τι λέει; Ρητορικό το ερώτημα, ξέρω...
    Ωραία η εκδρομή σας Ζουζού μου, μα και στενάχωρη μ' αυτά που είδαμε. Αν υπήρχαν στο εξωτερικό τέτοιες επιγραφές, θα είχαν στήσει μουσείο και θα κόβανε εισιτήρια.
    Αλλά τέτοια ώρα, τέτοια λόγια...
    Φιλιά Ζουζού μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν θέλεις να ξέρεις τι έκαναν οι δήμαρχοι και οι δύο (πριν ενωθούν οι δήμοι) πριν χρόνια που έγινε οι βανδαλισμοί των επιγραφών,απλώς τις πάπιες!!
      Το σίγουρο είναι ότι δεν φημιζόμαστε σαν νησί για τουριστικό ας πούμε αν αυτές τις επιγραφές τις είχαν στην Κρήτη μέχρι πάρκιν θα έφτιαχναν για να κόβουν εισιτήριο!

      Φιλιά ζεστά Μαρία μου για καλό βράδυ!

      Διαγραφή
  5. Χαρμολύπη ένιωσα με την ανάρτηση, Zoyzoy...
    Πφφφ...
    Μια ζεστή αγκαλιά και ένα πολύ-πολύ γλυκό φιλί!!!
    Γιάννα 12/12/2013 (Θα υπογράψω εδώ εγώ για να δηλώσω την... παρουσία μου!!!)
    ;-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μ'αυτό το ψοφόκρυο θα κουρνιάσω στην αγκαλιά σου Γιάννα μου!
      Καλά κάνεις και υπογράφεις εδώ,θέλεις σκαρπέλο και σφυρί για να γράψεις εκεί πάνω:))

      Πολλά ζεστά φιλάκια και απο'μενα γλυκιά μου!

      Διαγραφή
    2. Τι εκπληκτική κάρτα είναι αυτή ??
      Σ'ευχαριστώ γλυκιά μου!
      Εύχομαι κιι'γω τα πιο μαγευτικά Χριστούγεννα να περάσεις

      Με πολλά φιλιά γιορτινά!!!!!!!!!!!

      Διαγραφή
  6. Καταπληκτική βόλτα μας έκανες βρε θαλασσινό κορίτσι!!
    Για την καταστροφή των μνημείων δεν θα το σχολιάσω, σε χρεοκοπημένη χώρα ζούμε άλλωστε και απο λεφτά και από συνείδηση!
    Τα φιλιά μου!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Για φαντάσου ξεπουληθήκαμε τελείως και από αξίες σ'αυτήν την χώρα!
      Ποιος τη φανταζόταν τέτοια κατάντια εν'ετη 2013 ??

      Ας μη χάνουμε τουλάχιστον το κουράγιο μας!

      Φιλιά θαλασσινά γλυκιά μου!

      Διαγραφή
  7. καλησπέρα
    Η ζωντανη σου περιγραφη με εκανε να πιστεψω οτι εχω ξαναπαει εκει ή οτι με εχουν ξεναγησει παλι σε αυτο το μερος!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σ'ευχαριστώ!
      Την επόμενη φορά θα βάλω και ερωτήσεις να σε τσεκάρω:))

      Καλό ΣΒΚ να'χεις!

      Διαγραφή
  8. Απροστάτευτη η κληρονομιά όλων μας...
    Εκνευρίστηκα πολύ Ζουζούκα μου, κάνεις πολύ καλά που επισημαίνεις την αδιαφορία κάθε αρμόδιου...
    Ένιωσα σα να ήμουν κι εγώ στην παρέα σας, πολύ ζωντανή η περιγραφή και οι εικόνες!

    Φιλάκια πολλά σου στέλνω γλυκό μου θαλασσινό κορίτσι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρομαι Μαιρούλα μου που σου άρεσε,και που να'σουν μαζί μας!
      Υπέροχα περνάμε κάθε Κυριακή σε απίθανες διαδρομές!
      Τι προβληματισμούς βάζω και'γω τώρα!
      εδώ κοντεύουμε να χάσουμε την χώρα μας και κυρίως τους πολίτες θα νοιαστούν οι αρμόδιοι για την κληρονομιά μας??

      Και απ'μενα πολλά ζεστά φιλιά
      για ένα όμορφο ΣΒΚ!

      Διαγραφή
  9. Ενδιαφέροντα πράγματα μάθαμε από την εκδρομή αυτή.
    Πιστεύω περάσατε όμορφα μια που η παρέα ήταν τόσο μεγάλη.
    Όμορφο βράδυ να έχεις !!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και μόνο η άμεση επαφή με την φύση είναι για μένα ψυχοθεραπεία.
      Να'σαι καλά !
      Καλή και όμορφη εβδομάδα εύχομαι!

      Διαγραφή
  10. Ωραία εκδρομή. Πάντα καλά να περνάς, εκεί στας εξοχάς.
    Σήμερα δεν έχει γατάκι. Δεν κολλάει πουθενά.
    Δες και μια νέα ανάρτηση στο παλιό blog!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ!
      Τα εξάντλησες όλα τα γατάκια:))

      Γιατί δεν την δείχνει το βλόγκ μου στη site-bar??

      Διαγραφή
  11. Εμένα ρωτάς; Στους άλλους γιατί βγήκε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Αφού έκανες τον κόπο και το διάβασες πες μου και τη γνώμη σου με δικά σου λόγια...
Δε'ν'κακό!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
back to top